BKVT - HÉV

BKVT - HÉV

Ki gondolta volna, hogy a mai BKV elődje két lóvasúti társaságból alakult BKVT azaz Budapesti Közúti Vaspálya Társaság néven 1878-ban. A társaság működése alatt vált egyre sürgetőbbé a helyiérdekű vasúti közlekedés (HÉV) létrehozása, mivel a külső kerületek és a környező települések igényelték a gyorsabb és kényelmesebb utazás és áruszállítás lehetőségét.
Az első HÉV a Közvágóhíd – Soroksár vonalon 1887. augusztus 7-én indult el.
A szentendrei vonal pontosabban a Filatorigát – Szentendre egyvágányú vonalat 1888 augusztus 17 –én helyezték üzembe. A tervek szerint a belső fejállomás az óbudai Főtér lett volna, de ezt a város szűk utcái nem tették lehetővé. A vonal hossza 16,3 km hosszú volt, Békásmegyerig az országút mellet haladt, majd szántóföldeken keresztül Pomázra és onnan Szentendrére. Mivel az első vonatokat gőzmozdonyok húzták, ezért a két végállomáson vízvételi lehetőséget kellett biztosítani számukra. 1889. decembre 28-án megalakul a BHÉV és 1890 januárjában BKVT átadja az új társaságnak az ingó – és ingatlan vagyonát.  Az első 1891 –es közgyűlésén mellékletként csatolt első „Üzleti éves jelentés” – be olvashatjuk „…Hivatásunk egyéb feladatokon kívül a vonal mentén fekvő helységekbe a főváros közönségét nyári kirándulások alkalmával gyorsan és olcsón kiszállítani, továbbá at ezen helységekben nyaraló és üdülő fővárosi közönségnek kényelmes és megbízható közlekedési eszközül szolgálni”.
A XX. század elején a budapesti agglomeráció fejlődése szükségessé tette a helyérdekű vasutak fejlesztését. Ekkor került sor a villamosításra (1000 V egyenáram) és a második vágány kiépítésére és korszerűsítésére. Csillaghegyen és Római fürdőnél új megállóhelyek létesültek A fejállomás beljebb került a Pálffy térre a Császárfürdőhöz. Egy 1921-es térképen látható a BHÉV távoli fejlesztési terve, a vasút vonal Tahitótfalu hídfőig van jelezve, Szentendrén a jelenlegi töltésen haladt volna a HÉV.
A 70-es évek elején a vonal korszerűsítése már halaszthatatlan volt, ekkor került a Margithíd-i állomás és az új végállomás a Batthyány téren a felszín alá.